Duitse publieke omroepen mogen niet meer uitsluitend tekst produceren

Nieuwsberichten in tekstvorm, gemaakt door de publieke omroep zijn in verschillende landen, waaronder Nederland, VK, België en Duitsland, bron van ergernis onder uitgevers. Commerciële partijen spreken van oneerlijke concurrentie: zij moeten als commerciële partij geld vragen voor hun stukken, maar de publieke omroepen bieden de stukken gewoon gratis aan. In Duitsland vond in deze discussie een doorbraak plaats die in het voordeel van uitgevers uitpakte. De publiek gefinancierde ARD, ZDF en Deutschlandradio mogen niet meer uitsluitend tekst produceren, maar dit alleen gebruiken als ondersteuning van audio en/of video. De twijfelgevallen worden door een arbitragecommissie beoordeeld. De publieke omroepen mogen hun uitzendingen nu wel langer dan zeven dagen online laten staan (de limiet lag eerder op maximaal zeven dagen). Zoals gezegd speelt in Nederland dezelfde discussie, maar die is nog wel in een veel vroeger stadium. Minister Slob (Media) gaf in november aan dat hij de activiteiten van de NPO streng wil beoordelen op marktverstoring en maatschappelijke meerwaarde. Naar verwachting wordt in het najaar hierover een wetsvoorstel ingediend.