Zondag met Lubach verlaat Facebook, wat nu?

Nu Zondag met Lubach samen met tienduizenden andere gebruikers van Facebook is verdwenen, is de vraag waar het platform nu naartoe gaat voor het bereik. Op Facebook was het programma namelijk het grootste platform van de VPRO (364 duizend volgers)  en bereikte het met sommige filmpjes miljoenen kijkers (het ‘the Netherlands second’-filmpje werd 52 miljoen keer bekeken). Op YouTube doet het programma het ook goed (331 duizend abonnees), maar het ‘the Netherlands second’-filmpje trok daar vergeleken met Facebook ‘maar’ de helft van de kijkers. Op Twitter is het programma met 31 duizend volgers een stuk kleiner. Volgens VPRO-hoofdredacteur televisie Stan van Engelen is er nog geen alternatief. Zelf vindt hij de nieuwsbrief een fijn medium. Maar het is geen vervanger van Facebook. ‘Dit rigoureuze besluit dwingt ons nieuwe ideeën te bedenken. Dat kun je wel overlaten aan de makers van Zondag met Lubach, ze hebben eerder bewezen dat ze heel creatief zijn